Spieren opbouwen vanaf 18 jaar

spieren opbouwen 18 jaar

Groeien doe je gemiddeld gezien totdat je 18 jaar bent geworden. Wie de volwassen leeftijd heeft bereikt is in principe volgroeid en kan maximaal gaan trainen in de sportschool. Daarnaast is het grote voordeel dat nu je volwassen bent je zonder regels kunt gaan fitnessen in sportscholen. Hiervoor was je waarschijnlijk aan de huisregels gebonden van de sportschool voor jongeren onder de 18 jaar. Zo mogen jongeren tussen de 16 en 18 jaar vaak niet in groepjes sporten en moet dat onder de 16 jaar zelfs onder begeleiding van een ouder of 18-plusser. Nu je 18 jaar bent staat niks je meer in de weg om vol te gaan trainen in de sportschool. Maar waar moet je op letten als je spieren wilt gaan opbouwen vanaf 18 jaar?

Spieropbouw tussen 16 en 18 jaar

Wie tussen de 16 en 18 jaar is en WIL gaan werken aan zijn spieropbouw moet vooral niet te hard van stapel lopen. Je spieren zijn (gemiddeld gezien) totdat je 18 jaar bent geworden nog niet volgroeid. Bouw je krachttraining dan ook langzaam op en start niet direct met die dumbells van 50 kilo. Zo voorkom je dat je spieren teveel gaan scheuren, pijn doen of zelfs onherstelbaar beschadigen. Het is dan ook belangrijk dat je zeker in het begin gaat trainen onder goede begeleiding van iemand die ervoor geleerd heeft. Elke sportschool heeft wel een personal trainer of fitness instructeur die je om tips en tricks kunt vragen!

Spieropbouw na 18 jaar

Ook als je 18 jaar of ouder bent en wilt gaan werken aan je spieropbouw is het belangrijk om niet te snel van stapel te lopen. Zeker in het begin is het verstandig om een trainingsschema te vragen aan de personal trainer of fitness instructeur van de sportschool. Met een trainingsschema weet je zeker dat je goed bezig bent en niet teveel je spieren gaat belasten. Daarnaast is het vooral belangrijk dat je al je oefeningen goed uitvoert en niet geforceerd. Dit voorkomt een hoop blessures.

Naast het volgen van een trainingsschema als je 18 jaar bent geworden kan je ervoor kiezen om proteïne shakes te gaan drinken. Proteine shakes zorgen voor een beter herstel na het sporten en kunnen helpen bij de opbouw van je spieren. Tegenwoordig heb je in proteine shakes vele soorten en maten. Wie op Google kijkt komt er al snel achter welke proteine shakes het beste bij zijn doelen past. Wist je dat er tegenwoordig ook vegan proteine schakes zijn? Ideaal voor als je er een veganlifestyle op nahoudt. Wil je gaan starten met het drinken van proteine shakes? Lees je dan vooral goed in wat betreft de werking en het innemen ervan!

Vond je dit een interessant artikel? Deel hem op social media en spread the word!