Hoe belangrijk is een goede nachtrust tijdens je tentamenweek?

Voor studenten is de periode van examens en tentamens onwijs belangrijk. Het moment om te laten zien wat je kunt en welke kennis je in huis hebt. Naast blokken voor je tentamenweek is het ook belangrijk dat je genoeg rust pakt. Een goede nachtrust is in deze periode dan ook erg belangrijk. Maar hoe zorg je voor een goede nachtrust in tijden van stress? Wij zochten het uit en hebben de beste tips voor een goede nachtrust voor je op een rijtje gezet.

Tips voor een goede nachtrust

Dat een goede nachtrust belangrijk is om goed te kunnen presteren wist je waarschijnlijk al. Daarom is het ook zo belangrijk om tijdens bijvoorbeeld een tentamenweek je nachtrust goed te pakken. Ga niet na middernacht nog blokken voor je examens, want de kans dat je op dat moment productief aan het leren bent is klein. Slaap is alleen al belangrijk omdat het zorgt dat je kunt herstellen van geleverde inspanningen. Met deze tips zorg je ervoor dat je goed slaapt en aan de nodige nachtrust komt:

  • Wist je dat jongeren (tussen de 14 en 18 jaar) meer dan 8 uur slaap per nacht nodig hebben? Zorg er dan ook voor dat je op tijd gaat slapen. Hoe laat dit is hangt natuurlijk helemaal af van hoe laat je de volgende ochtend moet opstaan.
  • Zorg voor een goed verduisterde kamer, rolgordijnen op maat kunnen je daar bij helpen.
  • Zet je ventilatierooster open. Dit zorgt ervoor dat er genoeg frisse lucht je kamer binnen komt. Daarnaast slaap je het beste bij een temperatuur van rond de 15 graden. Heb je geen ventilatierooster? Zet dan je raam op een kiertje.
  • Ga offline! Zet je telefoon op stil, zodat je ‘s nachts niet gestoord wordt door allerlei inkomende berichtjes. Neem bijvoorbeeld Facebook, zij zien wanneer jij je telefoon weglegt en sturen je een notificatie om je te verleiden weer op Facebook te gaan kijken. Check altijd wel even of je wekker wel afgaat wanneer jij je smartphone op stil-modus zet.

Al met al is een goede nachtrust voor studenten dus erg belangrijk om beter te kunnen presteren. Lukt het je niet om goed in slaap te komen? Dan ben je naast het leren misschien niet actief genoeg geweest. Een klein blokje om na het uren met je neus in de boeken te hebben gezeten is niet alleen goed voor je geest, maar ook beter voor je nachtrust. Welterusten!