5 tips waar elke student mee kan afvallen

tips afvallen

Alleen wonen, weinig bewegen en veel uitgaan zorgt ervoor dat studenten al snel wat zwaarder worden. Het zal je dan ook vast niet verbazen dat uit meerdere onderzoeken is gebleken dat acht op de tien studenten dikker wordt tijdens hun studententijd. Zit je bij een studentenvereniging? Dan is de kans nog wat groter dat je flink zult aankomen. Dit komt doordat iemand die lid is van een studentenvereniging 10 keer zoveel drinkt als iemand die geen lid is van een studentenvereniging. Gemiddeld komen studenten in hun studententijd ongeveer 4 kilo aan (mannen iets meer dan vrouwen). Gewicht dat je waarschijnlijk de rest van je leven bij je zult dragen. Wil de dit voor zijn of heb je al last van overgewicht? Geen paniek! Wij hebben tips die je op gewicht houden of ervoor zorgen dat je wat gewicht kwijtraakt als student.

1. Vind ritme en zorg voor genoeg slaap

Een goed ritme hebben in je dag en de momenten dat je eet zijn erg belangrijk. Sla nooit je ontbijt over of één van je andere maaltijden. Het ontbijt zorgt namelijk voor een goede basis de hele dag door. Slapen is ook erg belangrijk en hoort bij een goed dagritme. Probeer altijd dezelfde tijd naar bed te gaan en weer op te staan. Pak minimaal 8 uur slaap per nacht en zeg wat vaker nee als Netflix vraagt om de volgende aflevering af te spelen.

2. Pak wat vaker de fiets

Als student kan je natuurlijk gratis reizen met het openbaar vervoer. Toch is het verstandig om wat vaker de fiets te pakken, zeker op de kortere afstanden. Dit scheelt niet alleen tijd, maar zorgt ook nog eens voor een extra work-out.

3. Ga naar buiten!

Naast de fiets pakken in plaats van het openbaar vervoer kan meer sporten je gaan helpen om wat gewicht kwijt te raken. Hiervoor hoef je niet naar een dure sportschool te gaan. Trek je hardloopschoenen aan en ga het park in! Ontbreekt het je aan motivatie om te gaan sporten of vind je alleen sporten saai? Ga dan op zoek naar een sportmaatje. Samen sporten is veel gezelliger en je voelt je sneller verplicht om te gaan sporten.

4. Drink met mate

Drink je normaal gesproken je vrienden onder de tafel? Dan doe je er goed aan om de alcohol voor nu even te laten staan. In de meeste alcoholische drankjes, zoals bier en wijn, zitten namelijk een hele hoop calorieën.

5. Let op wat je eet

Studenten gaan meestal voor goedkoop en makkelijk eten. Denk hierbij aan pasta en fastfood. Laten dat nou net de maaltijden zijn die je niet gaan helpen afvallen of op gewicht te blijven. Een goed alternatief is om één van je maaltijden te vervangen door bijvoorbeeld de vegan drinks van yfood. De flesjes kan je eenvoudig overal mee naartoe nemen en zijn een gezond en evenwichtig alternatief. Ideaal voor studenten die niet heel veel tijd hebben.

Menu