3 Redenen om vaardig te worden met Google Analytics

Google Analytics

Gegevensanalyse speelt een belangrijke rol in veel bedrijven, ongeacht de grootte en sector. Zonder de informatie die analyse oplevert, zouden veel bedrijven de kans verliezen om feedback te verzamelen en degelijke bedrijfsstrategieën te ontwikkelen. Om online bedrijfsgroei te kunnen bewerkstelligen met een doelgerichte, consistente marktstrategie, is de analytische toepassing Google Analytics een hulpmiddel bij uitstek. In dit artikel vertellen we je meer over waarom Google Analytics zo waardevol is voor gebruikers in hu werk.

Wat is Google Analytics ook alweer?

Google Analytics is een van de populairste analytische toepassingen op het internet. Deze digitale tool biedt niet alleen de mogelijkheid om gegevens te verzamelen, maar helpt gebruikers ook bij het verwerken en verstrekken van informatie over bezoekers van hun websites. Google Analytics weet waardevolle inzichten te bieden in consumentengedrag en helpt bedrijven belangrijke beslissingen te nemen, bijvoorbeeld over de besteding van hun marketingbudget.

1. Beter begrip van jouw bezoekers

Een van de belangrijkste voordelen van Google Analytics is dat het bedrijven de mogelijkheid biedt meer inzicht te krijgen in gedetailleerde informatie over hun bezoekers. Niet alleen kun je zien waar jouw bezoekers vandaan komen, Google Analytics geeft ook andere belangrijke gegevens over jouw consumenten, zoals leeftijd, geslacht, interesses, taal en welke technologie ze gebruiken om jouw site te bezoeken.

Een van de grootste voordelen van het kennen van jouw klanten is dat hoe meer je weet over de mensen die jouw webpagina bezoeken, hoe kleiner de kans is dat je bezoekers verliest. In plaats daarvan kun je leren wat de meeste bezoekers naar jouw website trekt, en minder aandacht besteden aan hetgeen dat niet werkt.

2. Vergroot je kennis van verkeersveranderingen

Als je Google Analytics gebruikt, krijg je toegang tot informatie over het gedrag van bezoekers op jouw website. Zo krijg je onder meer gedetailleerde informatie over welke links bezoekers aanklikken, hoe ze producten of diensten op jouw site kopen, en welke obstakels sitegebruikers doorgaans tegenkomen. Deze informatie is enorm waardevol voor bedrijven om hun website aan te passen om deze problemen aan te pakken en de kwaliteit van de gebruikerservaring naar nieuwe hoogten te brengen.

3. Conversiepercentages bijhouden

De meeste websites kennen een reeks acties die ze gebruikers willen laten ondernemen. Websites kunnen door middel van Google Analytics hun gebruikers volgen op basis van de acties die ze bezoekers willen laten uitvoeren, zoals het invullen van een formulier of het kopen van een dienst.

Veel bedrijven gebruiken deze gegevens om te bepalen of een site zijn belangrijkste doelstellingen bereikt, wat als het ware betekent dat Google Analytics een uitstekende oplossing om te zien of een bedrijf goed presteert. Dankzij deze statistieken kunnen bedrijven zich tijdens de drukste periodes beter concentreren om een vlotte werking te garanderen.

Hebben deze redenen jou overtuigd om bekwaam te worden met Google Analytics? Dan is de Google Master opleiding van OnlineMarketing.nl misschien iets voor jou. Middels deze opleiding leer je niet alleen de fijne kneepjes van Google Analytics kennen, maar wordt je ook klaargestoomd om onder meer technieken rondom Google Ads en SEO effectief in te zetten!

Vond je dit een interessant artikel? Deel hem op social media en spread the word!